Gehandicaptenparkeerkaart

Om een parkeerkaart voor gehandicapten te krijgen moet u voor langere tijd (langer dan 6 maanden) een probleem hebben met lopen.

Verschillende kaarten

1. Bestuurderskaart

  • U rijdt zelf in een auto of brommobiel.
  • U kunt minder dan 100 meter lopen met een loophulpmiddel.
  • U vraagt de kaart aan met uw DigiD en rijbewijs.

2. Passagierskaart

  • U reist altijd als passagier mee.
  • U gebruikt een rolstoel en kunt niet zelfstandig lopen.
  • U kunt minder dan 100 meter lopen, maar heeft altijd hulp nodig bij het in- en uitstappen en wachten.
  • De kaart is persoonlijk en mag niet door anderen gebruikt worden.
  • U vraagt de kaart aan met uw DigiD.

3. Bestuurders- en passagierskaart

  • U zit in een rolstoel en rijdt zelf.
  • U vraagt beide kaarten aan met uw DigiD en rijbewijs.

4. Voor bewoners van Wet langdurige zorg (Wlz) instelling

  • De instelling vraagt de kaart voor u aan.
  • Voor vragen belt u met telefoonnummer 14 079 en vraag naar de afdeling bijzondere parkeervoorzieningen.

Blind of slechtziend?

U krijgt geen parkeerkaart (tenzij u óók een probleem heeft met lopen).

Geldigheid van de parkeerkaart

  • De parkeerkaart is maximaal 5 jaar geldig.
  • U krijgt 2 maanden voor het verlopen een brief.
  • Daarna vraagt u een nieuwe parkeerkaart aan.

De parkeerkaart is te gebruiken in de landen van de Europese Unie.

Waar kunt u parkeren?

In Zoetermeer

  • Gratis op gehandicaptenparkeerplaatsen.
  • U hoeft niet te betalen bij parkeerautomaten of meters.
  • Gratis parkeren geldt niet in parkeergarages.
  • Bij parkeerverbod mag u 3 uur gratis parkeren met een parkeerschijf.
  • In blauwe zones mag u onbeperkt parkeren.

In andere gemeenten

Parkeerkaart aanvragen (of verlengen) en afhalen

Aanvragen (online)

  • U vraagt de parkeerkaart online aan met uw DigiD.
  • Bij de eerste aanvraag vindt er een medisch onderzoek plaats. De medisch specialist belt u op voor het maken van een afspraak.
  • Na goedkeuring krijgt u een brief over het afhalen van de parkeerkaart.

Gehandicaptenparkeerkaart aanvragen

Oók voor aanvraag kopie parkeerkaart. Na enkele stappen in het formulier kunt u dit aangeven.

Aanvragen (via afspraak)

Afspraak gehandicaptenparkeervoorziening

Verlengen gehandicaptenparkeerkaart

Vul onderstaand formulier in. Na enkele stappen in het formulier kunt u aangeven dat het om een verlenging gaat.

Gehandicaptenparkeerkaart aanvragen of verlengen

Afhalen

Is uw aanvraag voor een parkeerkaart goedgekeurd? Dan krijgt u van ons een brief met informatie over het ophalen van uw parkeerkaart.

Kunt u niet zelf naar het stadhuis komen? Bel dan 14 079 en vraag naar het Wmo-loket.

Bij het afhalen van de parkeerkaart neemt u mee:

  • De brief dat u de parkeerkaart krijgt.
  • Een pasfoto die kort geleden gemaakt is.
  • Een geldig identiteitsbewijs.
  • Bij verlenging: de oude parkeerkaart.

Bezwaar maken tegen besluit?

Verlies of diefstal van uw parkeerkaart

  • Maak een afspraak bij het Wmo-loket.
  • Vul bij het Wmo-loket een 'Verklaring van vermissing' in.
  • Melding van verlies of diefstal via de website of via telefoon is niet mogelijk.
  • U kunt iemand anders de parkeerkaart laten afhalen, met een machtiging en een kopie identiteitsbewijs (van uzelf).
  • Wilt u een nieuwe parkeerkaart aanvragen? Kruis dit dan aan op de verklaring. U moet meteen betalen voor een nieuwe kaart. 
  • U krijgt een tijdelijke noodkaart mee totdat u uw nieuwe parkeerkaart heeft.

Kosten

  • U betaalt de kosten voor het onderzoek en de administratie vooraf.
  • U krijgt daarvoor een rekening.
  • Is er geen medische noodzaak (indicatie) voor een parkeerkaart? Dan krijgt u een klein deel van het geld terug.
OmschrijvingKosten
eerste aanvraag parkeerkaart voor gehandicapten€ 156,01
aanvraag verlenging parkeerkaart voor gehandicapten (na 5 jaar)€ 42,10
kopie parkeerkaart voor gehandicapten (na verlies of diefstal)€ 42,10
terugbetaling na afwijzing aanvraag (geen indicatie)€ 24,54

Prijswijzigingen en typefouten voorbehouden.

Bijzondere bijstand

U kunt bijzondere bijstand aanvragen voor de kosten van een gehandicaptenparkeerkaart als u een minimum inkomen hebt en een medisch indicatie voor individueel vervoer. 

Hoelang duurt het?

De gemeente neemt binnen 8 weken een besluit of u de parkeerkaart krijgt.

Wat te doen bij overlijden van de houder van de parkeerkaart?

De parkeerkaart moet door de nabestaanden zo snel mogelijk worden ingeleverd bij de gemeente. Als nabestaande krijgt u van ons een brief waarin staat dat de parkeervoorziening gestopt is. Bij deze brief zit ook een antwoordenvelop waarmee u de parkeerkaart kunt terugsturen.

Wij registreren de kaart als 'ingetrokken' waardoor de parkeerkaart niet meer geldig is. De politie en een aantal andere gemeenten hebben toegang tot het systeem waarin wij dit registreren. Bij misbruik van de parkeerkaart wordt door de politie een proces-verbaal opgemaakt.